субота, 23 січня 2021 р.

 

Програма тренінгового курсу «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу»

(автори програми: Воронцова Т. В., Оржеховська В. М., Пономаренко В. С.)

 

Пояснювальна записка

З 1998 року в Україні поширюється епідемія ВІЛ/СНІДу. Джерелом попо­внення епідемії є переважно молодь, яка демонструє ризиковані практики поведін­ки. Про це свідчать результати соціоло­гічних опитувань щодо поширення серед молоді інфекцій, які передаються статевим шляхом, та вживання психоактивних речо­вин, зокрема нелегальних наркотиків.

Відсутність у молоді підліткового та юнацького віку ресурсів для уникнення цих проблем є реальною загрозою здоров'ю підростаючого покоління. Тому профілак­тична робота стає пріоритетним завданням держави, зокрема системи освіти.

Упровадження ефективних профілак­тичних програм у навчальних закладах забезпечить право молоді на отримання важливої для їхнього життя інформації, озброїть молодих людей життєвими нави­чками, що зменшують уразливість в умо­вах епідемії, а також сприятиме форму­ванню в українському суспільстві толе­рантного ставлення до ВІЛ-позитивних людей.

Програму призначено для організації факультативної і позакласної роботи з учнівською молоддю старшого підліткового та юнацького віку з можливістю її вико­ристання у загальноосвітніх, професійно- технічних та вищих навчальних закладах.

     В основу програми покладено адаптова­ний факультативний курс «Школа проти СНІДу». Починаючи з 2005 року цей курс широко запроваджується у загальноосвіт­ніх навчальних закладах України. Він має статистично доведену ефективність впливу на рівень захищеності учнівської молоді.

     Навчальний курс складається з 17 занять у формі тренінгів і двох тестувань до початку курсу і після його завершен­ня. Рекомендована тривалість навчального курсу становить 35 годин (тренінги — 33 години, тестування — 2 години). 

 Мета і завдання курсу

Навчальний курс орієнтовано на учнів­ську молодь 15-18 років і реалізує відому формулу індивідуального захисту від ВІЛ: утримання, вірність, захист, стерильність.

Метою курсу є підвищення рівня інди­відуальної захищеності молоді до ВІЛ- інфікування, а також формування толе­рантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.

Головне завдання курсу полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, які зменшують уразливість молоді в умо­вах епідемії ВІЛ/СНІДу. Повний пере­лік навчальних завдань курсу наведено у таблиці на наступній сторінці.

Структура програми

 

Програма складається зі вступу і 5-ти модулів.

 

Вступ знайомить з вимогами та викли­ками сучасного світу, переконує в необхід­ності брати особисту відповідальність за власне життя і здоров'я. Учні актуалізу­ють свої знання про навички, сприятливі для здоров'я, розробляють правила групо­вої взаємодії.

 

2. Програма тренінгового курсу «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу»  (автори програми: Воронцова Т. В., Оржеховська В. М., Пономаренко В. С.)

Модуль 1. Базова інформація про ВІЛ/ СНІД/ІПСШ. Знайомить учнів з базо­вими поняттями курсу, інформацією про шляхи зараження ВІЛ/ІПСШ методами захисту від них; вчить адекватно оцінюва­ти ризики ВІЛ-інфікування в різних ситу­аціях; інформує про установи, які нада­ють допомогу з питань репродуктивного здоров'я; знайомить з принципами тесту­вання на ВІЛ-інфекцію.

 

Модуль 2. Рівноправні стосунки: «Ні» алкоголю й наркотикам. Присвячений тре­нінгу навичок розбудови рівноправних сто­сунків і протидії негативному соціальному тискові. Учні вчаться приймати виважені рішення, розпізнавати спроби тиску і мані­пуляцій, відмовлятися від пропозицій вжи­вати психоактивні речовини, які є небез­печними для здоров'я і збільшують схиль­ність до ризикованої поведінки.

 

Модуль 3. Відповідальна поведін­ка: відстрочення початку статевого життя. Присвячено пропаганді родинних ціннос­тей і профілактиці ранніх статевих стосун­ків. Учні здійснюють критичний аналіз ґен- дерних стереотипів, які збільшують уразли­вість жінок в умовах епідемії ВІЛ/ІПСШ; аналізують психологічні й соціальні наслід­ки раннього початку статевого життя; вчать­ся будувати стосунки з протилежною статтю на основі взаємоповаги, висловлювати свої почуття без інтимних стосунків.

 

Модуль 4. Відповідальна поведінка: «Ні» насиллю і незахищеним контактам. Знайомить з видами й ознаками сексу­альних домагань і насилля та криміналь­ною відповідальністю за ці види злочинів. Учні вчаться уникати небезпечних ситуа­цій, протистояти сексуальним домаганням і допомагати жертвам насилля. На тренін­гу, який рекомендується проводити в одно­статевих групах, учні розвивають навички безпечної поведінки під час контактів з чужою кров'ю й відмови від незахищених статевих контактів.

 

Модуль 5. Протидія дискриміна­ції, підтримка людей, які живуть з ВІЛ. Присвячено формуванню толерантного ставлення до ВІЛ-позитивних людей . Тут розглядаються права людини в контексті епідемії ВІЛ/СНІДу, аналізуються при­чини, форми і наслідки стигми і дискри­мінації ВІЛ-інфікованих. Молодь зна­йомлять із засадами толерантної лексики, вчать виявляти співчуття і надавати допо­могу ВІЛ-позитивним, знайомлять з діяль­ністю ВІЛ-сервісних організацій, заохочу­ють до участі у волонтерському русі.

 

Педагогічна стратегія курсу

Педагогічні впливи за програмою спря­мовані на:

            надання учням достовірної і повної інформації з проблеми ВІЛ/СНІД/ ІПСШ;

            формування відповідального став­лення до цієї проблеми і толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ;

            розвиток необхідних умінь і нави­чок, які зменшують схильність молоді до ризикованої поведінки;

            пропаганду родинних цінностей та відповідальної статевої поведінки;

            посилення мотивації до здорового способу життя.

Очікувані результати навчання

    У результаті навчання за програмою учасники:

 1.  Розпізнають поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ.

     2. Знають шляхи передання ВІЛ та ІПСШ і шляхи, якими ВІЛ/ІПСШ не передаються.

     3.  Знають методи захисту від ВІЛ/ ІПСШ та їхню ефективність.

     4.  Уміють пов'язувати різні моделі поведінки з чинниками ризику й оціню­вати індивідуальний ризик у життєвих ситуаціях.

     5. Знають, куди можна звернутися за консультацією і допомогою з питань репродуктивного здоров'я.

     6.  Уміють ефективно спілкуватися і будувати рівноправні стосунки з друзя­ми і протилежною статтю.

     7. Обґрунтовують важливість відстро­чення статевих стосунків і знають аль­тернативні шляхи вияву почуттів без інтимної близькості.

     8.  Уміють адекватно реагувати на небажані пропозиції у звичайних ситуа­ціях, умовах тиску і маніпуляцій.

9.  Уміють протидіяти можливому тис­кові і погрозам з метою примусити до

інтимних стосунків.

    10. Уміють розпізнавати й уникати ситуацій, які можуть призвести до сек­суального насилля.

    11.  Уміють впевнено відмовлятися від пропозицій вжити алкоголь і наркотич­ні речовини.

    12.   Знають методи захисту під час ста­тевих контактів і здатні наводити аргу­менти на користь їх використання

    13.   Уміють виявляти співчуття і надава­ти підтримку людям, які живуть з ВІЛ.

    14.   Уміють розпізнавати і протидіяти виявам дискримінації.

 

 

ЗАХИСТИ СЕБЕ ВІД ВІЛ

ПРОГРАМА КУРСУ

рекомендована тривалість - 35 годин (тренінги - 33, тестування - 2)

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

ВСТУПНИЙ ТРЕНІНГ (1 ГОД.)

1. Вступ. Здоров'я і життєві навички в сучасному світі

Вимоги і виклики сучасного світу. Життєве самовизначення і планування майбутнього.

Навички, сприятливі для здоров'я. Тренінг — ефективна форма групової роботи.

                      Пояснюють, як визначати життєві плани і досягати мети;

                  Розпізнають життєві і спеціальні нави­чки, сприятливі для здоров'я і майбут­ньої професії;

                     Дотримуються правил групової вза­ємодії.

 

МОДУЛЬ 1. БАЗОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВІЛ/СНІД/ІПСШ (8 ГОД.)

 

2. Поняття ВІЛ/СНІД/ІПСШ

Небезпека ІПСШ. Види й симптоми ІПСШ.

ВІЛ — збудник захворювання на ВІЛ- інфекцію. Стадії перебігу захворювання на ВІЛ-інфекцію.

СНІД — остання стадія захворювання на ВІЛ-інфекцію.

Що таке «опортуністичні захворюван­ня».

                      Розрізняють поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ;

                     Пояснюють, як поширюється ВІЛ/ ІПСШ; значення термінів: «імунітет», «бактеріальні інфекції», «вірусні інфек­ції», «опортуністичні захворювання»;

                   Називають 3 стадії перебігу захворю­вання на ВІЛ-інфекцію;

                  Пояснюють, як ВІЛ руйнує імунітет.

3. ВІЛ: шляхи зараження і способи захисту

Шляхи ВІЛ-інфікування.

Умови зараження ВІЛ.

Як ВІЛ НЕ передається.

Способи захисту від ВІЛ/ІПСШ.

                     Називають 3 шляхи інфікування і 3 умови зараження ВІЛ;

                   Наводять приклади ситуацій, за яких ВІЛ не передається;

                    Пояснюють значення складових фор­мули індивідуального захисту (утриман­ня, вірність, захист, стерильність);

                     Наводять приклади профілактичних заходів, які здійснюються на державно­му рівні.

4. Поведінка і ризики

Поняття ризику.

Критерії оцінювання ризику ВІЛ- інфікування в життєвих і професійних ситуаціях.

                   Наводять приклади ризикованої пове­дінки;

                   Демонструють уміння оцінювати ризи­ки ВІЛ- інфікування у щоденних ситу­аціях;

                     Демонструють навички пропагування поведінки, безпечної щодо ВІЛ/СНІД/ ІПСШ.

5. Джерела допомоги для молоді

Клініки, дружні до молоді. Діагностика ВІЛ/ІПСШ. Симптоми — ненадійні ознаки. Принципи тестування на ВІЛ-інфекцію

                     Називають приклади ситуацій, коли необхідно звернутися за допомогою до фахівця, демонструють уміння обирати джерела цієї допомоги;

                      Називають 4 принципи тестування на ВІЛ-інфекцію (добровільність, ано­німність, конфіденційність, безкоштов­ність);

                   Пояснюють, що означають ці принци­пи;

                  Називають переваги і недоліки ранньо­го обстеження на ВІЛ-інфекцію;

                   Оцінюють рівень особистої відпові­дальності за своє здоров'я.

 

МОДУЛЬ 2. РІВНОПРАВНІ СТОСУНКИ: «НІ» АЛКОГОЛЮ Й НАРКОТИКАМ (8 ГОД.)

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

6. Розбудова рівноправних стосунків

Принципи розбудови рівноправних сто­сунків.

Стилі спілкування.

Правила рівноправного (асертивного)

спілкування.

                    Називають ознаки рівноправних сто­сунків;

                     Розпізнають пасивний, агресивний і упевнений стилі спілкування;

                     Називають вербальні й невербальні ознаки пасивної, агресивної та упевне­ної поведінки, пояснюють їхні переваги й недоліки;

                   Називають складові асертивного (рів­ноправного) спілкування

                      Демонструють уміння спілкуватися упевнено (асертивно)

7. Прийняття виважених рішень

Види рішень.

Наслідки рішень для життя і здоров'я (свого і довколишніх). Алгоритм прийняття важливих рішень (правило світлофора). Прийоми самоконтролю.

                   Розрізняють щоденні і складні рішен­ня;

                     Демонструють уміння застосовувати правило світлофора для аналізу проблем і прийняття виважених рішень;

                  Демонструють прийоми самоконтролю.

8. Протидія тискові і маніпуляціям

Соціальні впливи. Як розпізнати маніпуляції. Як протидіяти соціальному тискові. Тренінг навичок відмови в умовах тиску.

                   Адекватно оцінюють вплив однолітків та ЗМІ на прийняття їхніх рішень;

                   Розпізнають спроби тиску і маніпуля­цій;

                  Демонструють уміння адекватно реагу­вати на небажані пропозиції;

                    Демонструють уміння обирати ефек­тивні прийоми протидії тискові з боку знайомих, друзів і компанії.

9. «НІ» алкоголю, наркотикам, спільному використанню предметів, які колють або ріжуть

Ознаки наркотичної залежності. Міфи і факти про алкоголь і наркоти­ки.

Наслідки вживання алкоголю й нарко­тиків.

Наркотики і ВІЛ.

 

                  Розпізнають ознаки наркотичної залеж­ності;

                  Відрізняють факти про алкоголь і нар­котики від міфів;

                  Називають негативні наслідки вживан­ня алкоголю й наркотиків;

                      Демонструють уміння переконувати однолітків у небезпеці вживання алко­голю й наркотиків.

МОДУЛЬ 3. ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА: ВІДСТРОЧЕННЯ ПОЧАТКУ

СТАТЕВОГО ЖИТТЯ (8 ГОД.)

10. Стать і гендер

Поняття та ознаки статі і гендеру. Гендерні стереотипи і ризики інфіку­вання ВІЛ/ІПСШ.

                  Розрізняють ознаки статі і гендеру;

                    Розпізнають гендерні стереотипи, які призводять до дискримінації;

                  Пояснюють їхню особливу небезпеку в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу.

11. Цінність родини

Значення життєвих цінностей. Родина в ієрархії життєвих цінностей людини.

Важливі чинники міцної родини.

                     Називають приклади життєвих цін­ностей;

                  Пояснюють значення родини для задо­волення матеріальних і духовних потреб людини;

                   Називають ознаки зрілості й готовнос­ті до сімейного життя.

12. Небезпека ранніх статевих стосунків

Поняття ризикованої статевої поведін­ки.

Психологічні й соціальні наслідки ран­ніх статевих стосунків. Підліткова вагітність. Наслідки аборту.

                   Називають наслідки ранніх сексуаль­них стосунків для дівчат, хлопців і обох статей;

                   Розповідають про небезпеку підлітко­вих вагітностей, абортів, ІПСШ;

                   Оцінюють вплив ранніх статевих сто­сунків на свої цінності і життєві плани;

                     Критично аналізують вплив засобів масової інформації на статеву поведін­ку молоді.

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

13. Відстрочення початку статевого життя

Причини утримання від сексуальних стосунків у підлітковому віці. Що допомагає відкласти початок стате­вого життя.

Як висловити кохання без інтимних стосунків.

                  Обґрунтовують важливість відстрочен­ня сексуальних стосунків до шлюбу;

                   Називають типові причини, чому важ­ливо утримуватися від статевих стосун­ків у підлітковому віці;

                    Наводять приклади практичних дій, які допомагають відкласти статеві сто­сунки;

                   Демонструють уміння уникати інтим­них стосунків (на модельних ситуаціях);

                  Демонструють уміння висловити почут­тя без інтимних стосунків.

МОДУЛЬ 4. ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА: «НІ» НАСИЛЛЮ І НЕЗАХИЩЕНИМ КОНТАКТАМ

(4 ГОД.)

14. Протидія домаганням і насиллю

Кримінальна відповідальність за сексу­альні злочини. Ознаки віктимної поведінки. Як розпізнати небезпечну ситуацію. Протидія сексуальним домаганням і насиллю.

Як допомогти жертві насилля.

                  Називають види сексуальних злочинів і ознаки віктимної поведінки;

                  Наводять приклади ситуацій, що загро­жують сексуальним насиллям;

                   Розпізнають типові прийоми сексуаль­них домагань;

                   Демонструють уміння адекватно пово­дитися під час маніпулювання, тиску, погроз, застосування фізичної сили.

                   Наводять рекомендації, як допомогти жертві насилля.

15. «НІ» незахищеним контактам (можна проводити окремо для хлопців і дівчат)

Захист під час контактів з кров'ю інших людей.

Засоби контрацепції та профілактики ВІЛ/ІПСШ.

Тренінг навичок відмови від незахище- них статевих контактів.

 

                    Пояснюють особливу небезпеку неза- хищених статевих контактів і контактів з кров'ю інших людей;

                   Демонструють уміння адекватно діяти під час контактів з чужою кров'ю;

                   Демонструють уміння упевнено відсто­ювати позицію щодо необхідності захис­ту і відмовлятися від статевих контактів без презерватива.

МОДУЛЬ 5. ПРОТИДІЯ ДИСКРИМІНАЦІЇ, ПІДТРИМКА ЛЮДЕЙ, ЯКІ ЖИВУТЬ З ВІЛ

(4 ГОД.)

16. Ппротидія стигмі і дискримінації ВІЛ-позитивних      

 Права людини і права дитини в контексті епідемії  ВІЛ/СНІДу.

  Поняття стигми і дискримінації.

  Небезпека стигми і дискримінації людей, які живуть з ВІЛ.

 

                  Називають приклади прав людини і прав дитини і причини порушення цих прав;

                  Пояснюють термін «стигма» і « дискримінація»;

                  Пояснюють, що відчуває жертва стигми і дискримінації»;

                      Наводять приклади виявів стигми і дискримінації.

17.  Підтримка людей, які живуть з ВІЛ

  ВІЛ / СНІД – виклик людству.

  Моральні цінності у боротьбі з ВІЛ / СНІДом.

  Допомога людям, які живуть з ВІЛ.

  Роль волонтерів у боротьбі з епідемією.

  Знайомство з діяльністю місцевих ВІЛ – сервісних організацій..

                  Пояснюють, чому важливо виявити людяність і співчуття до людей, які живуть з ВІЛ;

                  Розповідають, що можна зробити для ВІЛ – позитивної людини;

                  Демонструють уміння надавати підтримку і допомогу людям, як цього потребують.

ОЦІНЮВАННЯ ЗА ПРОЦЕДУРОЮ «ДО» І «ПІСЛЯ» (2 ГОД.)

 

Анонімне опитування за тестом «ДО» і «ПІСЛЯ» (Знання, Ставлення, Наміри, Уміння)

Мета — оцінити ефективність педагогіч­ного впливу тренінг-курсу. Проводиться до початку і після завершення навчання. Очікувані результати:

                  Заповнені учасниками анкети (анонім­ні);

                     Усереднена для групи оцінка рівня захищеності за критичними факторами щодо ВІЛ-інфікування;

                  Зміни у детермінантах поведінки учнів за критичними показниками..

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар