Програма тренінгового курсу «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу»
(автори програми: Воронцова Т. В., Оржеховська В. М., Пономаренко В. С.)
З
1998 року в Україні поширюється епідемія ВІЛ/СНІДу. Джерелом поповнення
епідемії є переважно молодь, яка демонструє ризиковані практики поведінки. Про
це свідчать результати соціологічних опитувань щодо поширення серед молоді
інфекцій, які передаються статевим шляхом, та вживання психоактивних речовин,
зокрема нелегальних наркотиків.
Відсутність
у молоді підліткового та юнацького віку ресурсів для уникнення цих проблем є
реальною загрозою здоров'ю підростаючого покоління. Тому профілактична робота
стає пріоритетним завданням держави, зокрема системи освіти.
Упровадження
ефективних профілактичних програм у навчальних закладах забезпечить право
молоді на отримання важливої для їхнього життя інформації, озброїть молодих
людей життєвими навичками, що зменшують уразливість в умовах епідемії, а
також сприятиме формуванню в українському суспільстві толерантного ставлення
до ВІЛ-позитивних людей.
Програму
призначено для організації факультативної і позакласної роботи з учнівською
молоддю старшого підліткового та юнацького віку з можливістю її використання у
загальноосвітніх, професійно- технічних та вищих навчальних закладах.
В основу програми покладено адаптований
факультативний курс «Школа проти СНІДу». Починаючи з 2005 року цей курс широко запроваджується
у загальноосвітніх навчальних закладах України. Він має статистично доведену
ефективність впливу на рівень захищеності учнівської молоді.
Навчальний курс складається з 17 занять у
формі тренінгів і двох тестувань до початку курсу і після його завершення.
Рекомендована тривалість навчального курсу становить 35 годин (тренінги — 33
години, тестування — 2 години).
Навчальний
курс орієнтовано на учнівську молодь 15-18 років і реалізує відому формулу
індивідуального захисту від ВІЛ: утримання, вірність, захист, стерильність.
Метою
курсу є підвищення рівня індивідуальної захищеності молоді до ВІЛ-
інфікування, а також формування толерантного ставлення до людей, які живуть з
ВІЛ.
Головне завдання курсу
полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах,
уміннях і навичках, які зменшують уразливість молоді в умовах епідемії
ВІЛ/СНІДу. Повний перелік навчальних завдань курсу наведено у таблиці на
наступній сторінці.
Програма складається зі вступу і 5-ти
модулів.
Вступ
знайомить з вимогами та викликами сучасного світу, переконує в необхідності
брати особисту відповідальність за власне життя і здоров'я. Учні актуалізують
свої знання про навички, сприятливі для здоров'я, розробляють правила групової
взаємодії.
2. Програма тренінгового курсу
«Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу» (автори програми: Воронцова Т. В., Оржеховська В.
М., Пономаренко В. С.) |
Модуль
1. Базова інформація про ВІЛ/
СНІД/ІПСШ. Знайомить учнів з базовими поняттями курсу, інформацією про шляхи
зараження ВІЛ/ІПСШ методами захисту від них; вчить адекватно оцінювати ризики
ВІЛ-інфікування в різних ситуаціях; інформує про установи, які надають
допомогу з питань репродуктивного здоров'я; знайомить з принципами тестування
на ВІЛ-інфекцію.
Модуль
2. Рівноправні стосунки: «Ні»
алкоголю й наркотикам. Присвячений тренінгу навичок розбудови рівноправних стосунків
і протидії негативному соціальному тискові. Учні вчаться приймати виважені
рішення, розпізнавати спроби тиску і маніпуляцій, відмовлятися від пропозицій
вживати психоактивні речовини, які є небезпечними для здоров'я і збільшують
схильність до ризикованої поведінки.
Модуль
3. Відповідальна поведінка:
відстрочення початку статевого життя. Присвячено пропаганді родинних цінностей
і профілактиці ранніх статевих стосунків. Учні здійснюють критичний аналіз
ґен- дерних стереотипів, які збільшують уразливість жінок в умовах епідемії
ВІЛ/ІПСШ; аналізують психологічні й соціальні наслідки раннього початку
статевого життя; вчаться будувати стосунки з протилежною статтю на основі
взаємоповаги, висловлювати свої почуття без інтимних стосунків.
Модуль 4.
Відповідальна поведінка: «Ні» насиллю і незахищеним контактам. Знайомить з
видами й ознаками сексуальних домагань і насилля та кримінальною відповідальністю
за ці види злочинів. Учні вчаться уникати небезпечних ситуацій, протистояти
сексуальним домаганням і допомагати жертвам насилля. На тренінгу, який
рекомендується проводити в одностатевих групах, учні розвивають навички
безпечної поведінки під час контактів з чужою кров'ю й відмови від незахищених
статевих контактів.
Модуль
5. Протидія дискримінації,
підтримка людей, які живуть з ВІЛ. Присвячено формуванню толерантного ставлення
до ВІЛ-позитивних людей . Тут розглядаються права людини в контексті епідемії
ВІЛ/СНІДу, аналізуються причини, форми і наслідки стигми і дискримінації
ВІЛ-інфікованих. Молодь знайомлять із засадами толерантної лексики, вчать
виявляти співчуття і надавати допомогу ВІЛ-позитивним, знайомлять з діяльністю
ВІЛ-сервісних організацій, заохочують до участі у волонтерському русі.
Педагогічні
впливи за програмою спрямовані на:
•
надання учням
достовірної і повної інформації з проблеми ВІЛ/СНІД/ ІПСШ;
•
формування
відповідального ставлення до цієї проблеми і толерантного ставлення до людей,
які живуть з ВІЛ;
•
розвиток
необхідних умінь і навичок, які зменшують схильність молоді до ризикованої
поведінки;
•
пропаганду
родинних цінностей та відповідальної статевої поведінки;
•
посилення
мотивації до здорового способу життя.
У результаті навчання за програмою
учасники:
1. Розпізнають поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ.
2. Знають
шляхи передання ВІЛ та ІПСШ і шляхи, якими ВІЛ/ІПСШ не передаються.
3. Знають методи захисту від ВІЛ/ ІПСШ та їхню
ефективність.
4. Уміють пов'язувати різні моделі поведінки з
чинниками ризику й оцінювати індивідуальний ризик у життєвих ситуаціях.
5. Знають,
куди можна звернутися за консультацією і допомогою з питань репродуктивного
здоров'я.
6. Уміють ефективно спілкуватися і будувати
рівноправні стосунки з друзями і протилежною статтю.
7. Обґрунтовують
важливість відстрочення статевих стосунків і знають альтернативні шляхи вияву
почуттів без інтимної близькості.
8. Уміють адекватно реагувати на небажані
пропозиції у звичайних ситуаціях, умовах тиску і маніпуляцій.
9. Уміють
протидіяти можливому тискові і погрозам з метою примусити до
інтимних стосунків.
10. Уміють
розпізнавати й уникати ситуацій, які можуть призвести до сексуального насилля.
11. Уміють
впевнено відмовлятися від пропозицій вжити алкоголь і наркотичні речовини.
12.
Знають методи захисту під час статевих контактів і здатні наводити аргументи
на користь їх використання
13.
Уміють виявляти співчуття і надавати підтримку людям, які живуть з ВІЛ.
14. Уміють
розпізнавати і протидіяти виявам дискримінації.
ЗАХИСТИ СЕБЕ
ВІД ВІЛ
рекомендована тривалість - 35 годин (тренінги - 33, тестування - 2)
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
ВСТУПНИЙ ТРЕНІНГ (1 ГОД.) |
|
1. Вступ. Здоров'я і життєві навички в сучасному світі Вимоги і виклики сучасного світу. Життєве самовизначення і планування майбутнього. Навички, сприятливі для здоров'я. Тренінг — ефективна форма групової роботи. |
• Пояснюють, як визначати життєві плани і досягати мети; • Розпізнають життєві і спеціальні навички, сприятливі для здоров'я і майбутньої професії; • Дотримуються правил групової взаємодії. |
МОДУЛЬ 1. БАЗОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО
ВІЛ/СНІД/ІПСШ (8 ГОД.) |
|
2. Поняття ВІЛ/СНІД/ІПСШ Небезпека ІПСШ. Види й симптоми ІПСШ. ВІЛ — збудник захворювання на ВІЛ- інфекцію. Стадії перебігу захворювання на ВІЛ-інфекцію. СНІД — остання стадія захворювання на ВІЛ-інфекцію. Що таке «опортуністичні захворювання». |
• Розрізняють поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ; • Пояснюють, як поширюється ВІЛ/ ІПСШ; значення термінів: «імунітет», «бактеріальні інфекції», «вірусні інфекції», «опортуністичні захворювання»; • Називають 3 стадії перебігу захворювання на ВІЛ-інфекцію; • Пояснюють, як ВІЛ руйнує імунітет. |
3. ВІЛ: шляхи зараження і способи захисту Шляхи ВІЛ-інфікування. Умови зараження ВІЛ. Як ВІЛ НЕ передається. Способи захисту від ВІЛ/ІПСШ. |
• Називають 3 шляхи інфікування і 3 умови зараження ВІЛ; • Наводять приклади ситуацій, за яких ВІЛ не передається; • Пояснюють значення складових формули індивідуального захисту (утримання, вірність, захист, стерильність); • Наводять приклади профілактичних заходів, які здійснюються на державному рівні. |
4.
Поведінка і ризики Поняття ризику. Критерії оцінювання
ризику ВІЛ-
інфікування в життєвих і професійних ситуаціях. |
• Наводять приклади ризикованої поведінки; • Демонструють уміння оцінювати ризики ВІЛ- інфікування у щоденних ситуаціях; • Демонструють навички пропагування поведінки, безпечної щодо ВІЛ/СНІД/ ІПСШ. |
5.
Джерела допомоги для молоді Клініки, дружні до молоді. Діагностика
ВІЛ/ІПСШ. Симптоми — ненадійні ознаки. Принципи тестування на ВІЛ-інфекцію |
• Називають приклади ситуацій, коли необхідно звернутися за допомогою до фахівця, демонструють уміння обирати джерела цієї допомоги; • Називають 4 принципи тестування на ВІЛ-інфекцію (добровільність, анонімність, конфіденційність, безкоштовність); • Пояснюють, що означають ці принципи; • Називають переваги і недоліки раннього обстеження на ВІЛ-інфекцію; • Оцінюють рівень особистої відповідальності за своє здоров'я. |
МОДУЛЬ 2. РІВНОПРАВНІ СТОСУНКИ: «НІ» АЛКОГОЛЮ Й НАРКОТИКАМ (8 ГОД.) |
|
||
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
||
6. Розбудова рівноправних стосунків Принципи розбудови рівноправних стосунків. Стилі
спілкування. Правила
рівноправного (асертивного) спілкування. |
• Називають ознаки рівноправних стосунків; • Розпізнають пасивний, агресивний і упевнений стилі спілкування; • Називають вербальні й невербальні ознаки пасивної, агресивної та упевненої поведінки, пояснюють їхні переваги й недоліки; • Називають складові асертивного (рівноправного) спілкування • Демонструють уміння спілкуватися упевнено (асертивно) |
||
7. Прийняття виважених рішень Види
рішень. Наслідки
рішень для життя і здоров'я (свого і довколишніх). Алгоритм прийняття
важливих рішень (правило світлофора). Прийоми самоконтролю. |
• Розрізняють щоденні і складні рішення; • Демонструють уміння застосовувати правило світлофора для аналізу проблем і прийняття виважених рішень; • Демонструють прийоми самоконтролю. |
||
8. Протидія тискові і маніпуляціям Соціальні
впливи. Як розпізнати маніпуляції. Як протидіяти соціальному тискові. Тренінг
навичок відмови в умовах тиску. |
• Адекватно оцінюють вплив однолітків та ЗМІ на прийняття їхніх рішень; • Розпізнають спроби тиску і маніпуляцій; • Демонструють уміння адекватно реагувати на небажані пропозиції; • Демонструють уміння обирати ефективні прийоми протидії тискові з боку знайомих, друзів і компанії. |
||
9. «НІ»
алкоголю, наркотикам, спільному використанню предметів, які колють або ріжуть Ознаки
наркотичної залежності. Міфи і факти про алкоголь і наркотики. Наслідки вживання алкоголю й наркотиків. Наркотики
і ВІЛ. |
• Розпізнають ознаки наркотичної залежності; • Відрізняють факти про алкоголь і наркотики від міфів; • Називають негативні наслідки вживання алкоголю й наркотиків; • Демонструють уміння переконувати однолітків у небезпеці вживання алкоголю й наркотиків. |
||
МОДУЛЬ 3.
ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА: ВІДСТРОЧЕННЯ ПОЧАТКУ СТАТЕВОГО ЖИТТЯ (8 ГОД.) |
|||
10. Стать
і гендер Поняття та ознаки статі і гендеру. Гендерні
стереотипи і ризики інфікування ВІЛ/ІПСШ. |
• Розрізняють ознаки статі і гендеру; • Розпізнають гендерні стереотипи, які призводять до дискримінації; • Пояснюють їхню особливу небезпеку в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу. |
||
11.
Цінність родини Значення життєвих цінностей. Родина в
ієрархії життєвих цінностей людини. Важливі чинники міцної родини. |
• Називають приклади життєвих цінностей; • Пояснюють значення родини для задоволення матеріальних і духовних потреб людини; • Називають ознаки зрілості й готовності до сімейного життя. |
||
12.
Небезпека ранніх статевих стосунків Поняття ризикованої статевої поведінки. Психологічні й соціальні наслідки ранніх
статевих стосунків. Підліткова вагітність. Наслідки аборту. |
• Називають наслідки ранніх сексуальних стосунків для дівчат, хлопців і обох статей; • Розповідають про небезпеку підліткових вагітностей, абортів, ІПСШ; • Оцінюють вплив ранніх статевих стосунків на свої цінності і життєві плани; • Критично аналізують вплив засобів масової інформації на статеву поведінку молоді. |
||
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги
до рівня підготовки учнів |
||
13.
Відстрочення початку статевого життя Причини утримання від сексуальних стосунків у
підлітковому віці. Що допомагає відкласти початок статевого життя. Як висловити кохання без інтимних стосунків. |
• Обґрунтовують важливість відстрочення сексуальних стосунків до шлюбу; • Називають типові причини, чому важливо утримуватися від статевих стосунків у підлітковому віці; • Наводять приклади практичних дій, які допомагають відкласти статеві стосунки; • Демонструють уміння уникати інтимних стосунків (на модельних ситуаціях); • Демонструють уміння висловити почуття без інтимних стосунків. |
||
МОДУЛЬ 4. ВІДПОВІДАЛЬНА ПОВЕДІНКА: «НІ» НАСИЛЛЮ І
НЕЗАХИЩЕНИМ КОНТАКТАМ (4 ГОД.) |
|||
14.
Протидія домаганням і насиллю Кримінальна відповідальність за сексуальні
злочини. Ознаки віктимної поведінки. Як розпізнати небезпечну ситуацію.
Протидія сексуальним домаганням і насиллю. Як допомогти жертві насилля. |
• Називають види сексуальних злочинів і ознаки віктимної поведінки; • Наводять приклади ситуацій, що загрожують сексуальним насиллям; • Розпізнають типові прийоми сексуальних домагань; • Демонструють уміння адекватно поводитися під час маніпулювання, тиску, погроз, застосування фізичної сили. • Наводять рекомендації, як допомогти жертві насилля. |
||
15. «НІ»
незахищеним контактам (можна проводити окремо для хлопців і дівчат) Захист під час контактів з кров'ю інших
людей. Засоби контрацепції та профілактики ВІЛ/ІПСШ. Тренінг навичок відмови від незахище- них
статевих контактів. |
• Пояснюють особливу небезпеку неза- хищених статевих контактів і контактів з кров'ю інших людей; • Демонструють уміння адекватно діяти під час контактів з чужою кров'ю; • Демонструють уміння упевнено відстоювати позицію щодо необхідності захисту і відмовлятися від статевих контактів без презерватива. |
||
МОДУЛЬ 5. ПРОТИДІЯ ДИСКРИМІНАЦІЇ, ПІДТРИМКА ЛЮДЕЙ,
ЯКІ ЖИВУТЬ З ВІЛ (4 ГОД.) |
|||
16. Ппротидія стигмі і дискримінації ВІЛ-позитивних Права людини і
права дитини в контексті епідемії
ВІЛ/СНІДу. Поняття стигми і дискримінації. Небезпека стигми і
дискримінації людей, які живуть з ВІЛ. |
• Називають приклади прав людини і прав дитини і причини порушення цих прав; • Пояснюють термін «стигма» і « дискримінація»; • Пояснюють, що відчуває жертва стигми і дискримінації»; • Наводять приклади виявів стигми і дискримінації. |
||
17. Підтримка
людей, які живуть з ВІЛ ВІЛ / СНІД –
виклик людству. Моральні цінності
у боротьбі з ВІЛ / СНІДом. Допомога людям,
які живуть з ВІЛ. Роль волонтерів у
боротьбі з епідемією. Знайомство з
діяльністю місцевих ВІЛ – сервісних організацій.. |
• Пояснюють, чому важливо виявити людяність і співчуття до людей, які живуть з ВІЛ; • Розповідають, що можна зробити для ВІЛ – позитивної людини; • Демонструють уміння надавати підтримку і допомогу людям, як цього потребують. |
||
ОЦІНЮВАННЯ ЗА ПРОЦЕДУРОЮ «ДО» І «ПІСЛЯ» (2 ГОД.) |
|
||
Анонімне опитування за тестом «ДО» і «ПІСЛЯ» (Знання, Ставлення, Наміри, Уміння) |
Мета — оцінити ефективність педагогічного впливу тренінг-курсу. Проводиться до початку і після завершення навчання. Очікувані результати: • Заповнені учасниками анкети (анонімні); • Усереднена для групи оцінка рівня захищеності за критичними факторами щодо ВІЛ-інфікування; • Зміни у детермінантах поведінки учнів за критичними показниками.. |
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар