Основи медико-санітарної підготовки та тактична медицина Навчання правильному і швидкому наданню долікарської медичної допомоги в умовах, коли неможливо вчасно звернутися до лікаря. Забої. ПМД при ударах і саднах. Розтягнення та розриви зв'язок ПМД. ПМД при кровотечах. Струс мозку, ПМД при черепно-мозкових травмах. Переломи кінцівок. ПМД, іммобілізація кінцівки. Перелом хребта. ПМД, транспортування потерпілого. Переломи ребер ПМП. Реанімація, ПМД при раптовій зупинці серця. ПМД при утопленні, особливості реанімації. Практична робота: відпрацювання навичок накладання пов’язок, джгутів при кровотечах, іммобілізація кінцівки накладання шини при переломах кінцівок, транспортування потерпілого при переломі хребта, відпрацювання навичок реанімації при раптовій зупинці серця, відпрацювання навичок реанімації при утопленні. Учень (учениця): називає ознаки клінічної та біологічної смерті, характеризує орієнтуючі вірогідні та підозрілі ознаки смерті; вміє: робити штучне дихання та непрямий масаж серця; проводити штучну вентиляцію легенів, непрямий масаж серця; пояснює техніку проведення та дотримується правилбезпеки під час реанімаційних заходів. характеризує: рани, види кровотечі, правила надання домедичної допомоги при кровотечі, проникаючих пораненнях грудей і живота; вміє користуватися шприц-тюбиком; виконує накладання пов’язки, кровоспинного джгута та закрутки; може транспортувати потерпілих при різноманітних ушкодженнях та пораненнях; дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при кровотечах та пораненнях. знає принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. вміє переводити пораненого в положення на боці (животі); володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
Курс за вибором для учнів 8-х (9)-х класів (17 год)
Автор: Нагаєва Л.М.
Програма курсу за вибором “Основи медичних знань” пропонується уніям 8(9)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів та закладів ноти о типу (гімназій, ліцеїв), для допрофільної підготовки школярів.
Робота за авторською програмою дає змогу підготувати учнів до реальною життя, допомогти їм набути практичних навичок для прийняття рішень у нестандартних ситуаціях, збагачує елементарними, необхідними у иоисякденному житті медичними знаннями, а також доповнює, розширює І поглиблює знання з профільного предмета “Біологія”, знайомить з роботою різних типів медичних закладів.
Програма курсу “Основи медичних знань” розрахована на 17 годин, (міст програми відповідає психофізіологічним особливостям учнів 8,9-х мисів.
Програму можна використовувати як міжкласний різновіковий факультатив або як міжшкільний факультатив.
Мета курсу:
— усвідомлення цінності і значення здоров’я для гармонійного розвитку особистості;
— поліпшення рівня медичних знань молодого покоління та отримання навичок надання першої медичної допомоги;
— формування в учнів громадської позиції, принципів та норм поведінки щодо стану здоров’я;
— сприяння професійній орієнтації учнів;
— розвиток інтелектуальних, пізнавальних, комунікативних вмінь в учнів.
Завдання курсу:
— формування в учнів цілісного підходу до вирішення проблеми;
— підвищення рівня медичної грамотності учнів;
— оволодівання практичними знаннями — від уміння надати першу медичну допомогу до цілого комплексу соціальних заходів;
— уміння надання само- та взаємодопомоги;
— здійснення профорієнтаційної роботи;
— виховання дбайливого ставлення до власного здоров’я та до здоров’я інших людей.
1 Форми проведення занять: евристичні бесіди, практичні заняття, екс курсії, психологічне тестування, диспути, рольова гра, групова робота, ін терактивні технології (мікрофон, акваріум, мозковий штурм, ажурна пилк та інші). |
|||
Дата |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до навчальних досягнень учнів .... |
|
3 |
Тема 1. Людина і її здоров ’я. Значення першої медичної допомоги Вплив соціальних та екологічних факторів на здоров’я людини. Способи збереження і зміцнення здоров’я. Стан здоров’я населення України. Завдання медичної служби. Види медичної допомоги (перша медична допомога, перша лікарська допомога, кваліфікована лікарська допомога). Психологічна готовність до надання першої медичної допомоги. Професія лікаря, медичної сестри, фельдшера. Практична робота МІ Рольова гра “Проблема вибору” Екскурсія МІ Ознайомлення з роботою медичних закладів (амбулаторія, стаціонар, поліклініка (на вибір) |
Учень (учениця) пояснює: • поняття “здоров’я”, “сої цішіьні та екологічні чинники”, “медичнадопомога”; характеризує: • стан здоров’я населення України; • основи здорового способе життя; • види медичної допомоги; 1 аналізує: • вплив різних факторів на 1 здоров’я людини; | • відповідальність за якість надання медичної допомоги |
|
4 |
Тема 2. Травми, поранення, кровотечі Поняття ризику і небезпеки. Травми і травматизм. Травми і нещасні випадки під час аварій на транспорті. Дитячий травматизм і його профілактика. Поняття про “асептику” і “антисептику”. Види антисептики |
Учень(учениця) ! пояснює: • поняття “ризик”, “небезпе-І ка”, “травма”, “травматизм”, “асептика”, “антисептика”, “рана”, “кровотеча”, “пов’язка”, “травматичний шок”; аналізує: • як можна зменшити індивідуальний ризик; • види стихійних явищ; |
60 її |
|
Поняття про рану. Класифікація ран. Види кровотеч. Способи тимчасової зупинки кровотечі. Травматичний шок. Пов’язки і правила їх накладання. Табельні і підручні засоби, які використовують для накладання пов’язок і зупинки кровотеч. Основні типи пов’язок на голову, груди, верхні кінцівки, живіт, пахову ділянку та нижні кінцівки. Практична робота №2 Діагностика та перша допомога при кровотечах. Практична робота №3 Накладання пов’язок |
• різні види ран; • різні види кровотеч; • табельні і підручні засоби для перев’язок; • особливості використання підручних засобів асептики; уміє: • накладати пов’язки, джгут; • застосовувати заходи асептики і антисептики |
3 |
Тема 3. Ушкодження опорно-рухової системи Поняття про переломи, класифікація і ознаки переломів. Транспортна іммобілізація. Засоби іммобілізації (табельні і підручні). Надання першої медичної допомоги при переломах. Поняття про забиття, вивих, розтягнення м’язів і зв’язок. Практична робота №4 Надання першої медичної допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Екскурсія №2 Ознайомлення з роботою травматологічного пункту або пункту швидкої допомоги |
Учень(учениця) пояснює: • поняття “перелом”, “іммобілізація”, “закриті ушкодження”, способи транспортування потерпілого; розпізнає: • види і ознаки переломів; • види і ознаки ушкоджень (забиття, вивих, розтягнення м’язів і зв’язок); аналізує: • підручні засоби іммобілізації уміє: • надавати першу медичну допомогу при переломах, за- биттях, вивихах, розтягненнях м’язів і зв’язок |
3 |
Тема 4. Ушкодження організму людини Опіки і їх класифікація (термічні, хімічні, променеві, радіаційні) |
Учень (учениця) пояснює: • поняття “опіки”, “опікова хвороба і шок”, “тепловий і сонячний удари”, “обморо- |
|
|||
|
• |
Способи визначення розмірів поверхні тіла, що зазнала опіку (правило “дев’ятки”, “метод долоні”). Опікова хвороба, опіковий шок. Тепловий та сонячний удари. Причини, ознаки, профілактика та допомога при тепловому та сонячному ударах. Обмороження і електротравми (ступені, симптоми). Види отруйних змій і комах, які зустрічаються на території України. Перша медична допомога при укусах отруйних тварин. Анафілактичний шок. Практична робота №5 Надання першої медичної допомоги при опіках, тепловому та сонячному ударах. Практична робота №6 Надання першої медичної допомоги при обмороженні, ураженні електричним струмом чи блискавкою, а також при укусах отруйних тварин |
ження”, “електротравми”, “анафілактичний шок”; розпізнає: • ступені опіків та обморожень; • сонячний чи тепловий удар; характеризує: • способи надання першої медичної допомоги при ушкодженнях (опіках, обмороженнях, електротравмах, тепловому і сонячному ударах, укусах отруйних тварин); • способи визначення площі опіку; вміє: • надавати першу медичну допомогу при опіках, обмороженні, тепловому і сонячному ударах, ураженні електричним струмом чи блискавкою, укусах отруйнихтварин |
• |
3 |
Тема 5. Основи медичної деонтології Права і обов’язки пацієнта. Основи медичної деонтології. Значення догляду за хворими. Гігієна хворого. Особливості догляду за хворою дитиною. Вимірювання основних числових характеристик стану хворого (температури, тиску крові, частоти дихання). Проведення медичних процедур: накладання гірчичників, банок, компресів, а також промивання шлунково-кишкового тракту |
Учень (учениця) пояснює: • поняття “медична деонтологія”, “особиста гігієна”. характеризує: • права і обов’язки пацієнтів; • правила догляду за хворими; уміє: • вимірювати температуру тіла, артеріальний тиск, частоту дихання; • накладати гірчичники, банки тощо; • правильно застосовувати лікарські препарати; • доглядати за хворими |
|
|
Практична робота М 7 Виконання елементарних медичних процедур вимірювання температури тіла, артеріального тиску, частоти дихання |
|
1 |
Підсумкове заняття |
|
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ (17 ГОДИН, 0,5 ГОДИН НА ТИЖДЕНЬ) ПРАКТИЧНИХ РОБІТ - 7, ЕКСКУРСІЙ - 2.
|
|
|
Тема 3. Ушкодження опорно-рухової системи (3 год) |
8 |
|
Поняття про переломи, класифікація і ознаки переломів. Транспортна іммобілізація. Засоби іммобілізації (табельні і підручні).! Надання першої медичної допомоги у разі переломів. Поняття про забиття, вивих, розтягнення м’язів і зв’язок |
9 |
|
Практична робота №4 .Надання першої медичної допомоги при різних видах ушкоджень опорно-рухової системи |
10. |
|
Екскурсія №2. Ознайомлення з роботою травматологічного пункту або пункту швидкої допомоги |
|
|
Тема 4. Ушкодження організму людини (3 год) |
11 |
|
Опіки і їх класифікація (термічні, хімічні, променеві, радіаі ційні). Способи визначення розмірів поверхні тіла, що зазнала опіку (правило “дев’ятки”, “метод долоні”). Опікова хвороба, опіковий шок |
12 |
|
Тепловий та сонячний удари. Причини, ознаки, профілак-і тика та допомога при тепловому та сонячному ударах. Практична робота №5. Надання першої медичної допомоги] при опіках, тепловому та сонячному ударах |
13 |
|
Обмороження і електротравми (ступені, симптоми). 1 Види отруйних змій і комах, які зустрічаються на території України. Перша медична допомога при укусах отруйних тва-І рин. Анафілактичний шок. Практична робота №6. Надання першої медичної допомоги! при обмороженні, ураженні електричним струмом чи блис-І кавкою, а також укусах отруйних тварин |
|
|
Тема 5. Основи медичної деонтології (3 год) |
14 |
|
Права і обов’язки пацієнта. Основи медичної деонтології.] Значення догляду за хворими. Гігієна хворого. Особливості! догляду за хворою дитиною. Вимірювання основних числових характеристик стану хво-1 рого (температури, тиску крові, частоти дихання) |
15 |
|
Проведення медичних процедур: накладання гірчичників, ба-1 нок, компресів, а також промивання шлунково-кишкового тракту. Практична робота № 7. Виконання елементарних медичних процедур вимірювання температури тіла, артеріального тиску, частоти дихання |
16 |
|
Узагальнення |
17 |
|
Підсумкове заняття |
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН КУРСУ
|
ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
1. Велика медична енциклопедія / За ред. академіка Петровського Б.В. — 3-тє вид,— М.: Радянська енциклопедія.
2. Гоголев М.И. Кружок по медико-санитарной подготовке в школе. — М.: Просвещение, 1989. — 48 с.
3. Довідник фельдшера / За ред. Шабанова А.Н. — М.: Медицина, 1976.-633 с.
4. Криничанский A.B. Толковый словарь медицинских терминов. - Сочи: Сонет, 1991. - 60 с.
5. Самусев Р.П. Анатомия человека. — М.: Медицина, 1998. — 480 с.
ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ УЧНІВ
1. Алатон А. Валеологія. - К.:Алатон,1996. - 208 с.
2. Доннер К. Тайны анатомии. — М.: Мир, 1988. — 158 с.
3. Коденко Я.В. Основи медичних знань. - K.: Арт-освіта, 2004. - 159 c.
4. Присяжнюк M.C. Біологія людини. - K.: Фенікс, 1998. - 272 с.
5. Спок Б. Дитина і догляд за нею. — К: Наукова думка, 2001. — 448 с.
6. Шабатура М.Н. та інші. Біологія людини: підручник для 8 класу. - К: Генеза, 2000. - 248 с.
/
Немає коментарів:
Дописати коментар