МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО НАВЧАННЯ
ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ УКРАЇНИ»
У
2020-2021 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
З початку 2020-2021
навчального року учні вивчатимуть оновлений предмет «Захист України» замість
«Захист Вітчизни». Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від
26.02.2020 № 143 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів
України» та наказу Міністерства освіти і науки
України від 31.03.2020 № 464 «Про внесення змін до типової освітньої
програми закладів загальної середньої освіти III ступеня» назву навчального
предмета «Захист Вітчизни» змінено на «Захист України». Також, відповідно до
зазначених нормативних документів, буде внесено зміни у навчальні програми з
цього предмета. Водночас інформуємо, що навчально-методичне забезпечення
(підручники, навчальні посібники, засоби навчального призначення)
використовуватиметься те саме, що й при вивченні предмета «Захист Вітчизни».
Навчальний предмет «Захист України»
вивчається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної
складової Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III
ступеня. Навчальна програма «Захист
України» для навчальних закладів системи загальної середньої освіти (рівень
стандарту), затверджених наказом Міністерства
освіти і науки України
від 23.10.2017 № 1407
(04.11.2020,N1377).
Навчання предмета «Захист України»
спрямоване на досягнення мети загальної середньої освіти:
всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості учнів, формування у
них національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів,
екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і
життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в
умовах глобальних змін і викликів.
Провідним чинником розвитку такої
особистості є формування в учнів умінь застосовувати знання у реальних життєвих
умовах, під час розв'язку практичних завдань та здатності визначати і
обґрунтовувати власну життєву позицію.
Конституція
України визначає захист України
обов’язком громадян України,
найважливішою функцією держави. Безпека людини, її життя і здоров’я визнаються
в Україні найвищою соціальною цінністю.
Метою навчального предмета «Захист
України» є формування в учнівської молоді життєво необхідних знань, умінь і
навичок щодо захисту Вітчизни та дій в умовах надзвичайних ситуацій, а також
системного уявлення про військово-патріотичне виховання як складову частину
національно-патріотичного виховання. Військово-патріотичне виховання визначено
складовою національно-патріотичного виховання, що в часи воєнної загрози стає
пріоритетом національно-патріотичного виховання. Військово-патріотичне
виховання орієнтоване на формування у зростаючої особистості готовності до
захисту Української держави, розвиток бажання здобувати військові професії,
проходити службу у Збройних Силах України як особливому виді державної служби.
Його зміст визначається національними інтересами України і покликаний
забезпечити активну участь громадян у збереженні її безпеки від зовнішньої
загрози, адже усвідомлений патріотизм молоді є запорукою майбутнього нашої
держави.
Провідним засобом реалізації вказаної мети є
запровадження компетентнісного підходу в освітній процес закладів загальної
середньої освіти, на основі ключових компетентностей як результату навчання.
Мета реалізовується
вирішенням комплексу таких освітніх завдань:
–
ознайомлення учнівської молоді з основами нормативно-правового забезпечення
захисту України, цивільного захисту та охорони життя і здоров'я;
–
усвідомлення учнівською молоддю свого обов’язку щодо захисту України у разі
виникнення загрози суверенітету та територіальній цілісності держави;
– набуття знань про функції Збройних Сил
України та інших військових формувань, їх характерні особливості;
– засвоєння основ захисту України,
цивільного захисту, домедичної допомоги, здійснення психологічної підготовки
учнівської молоді до захисту Вітчизни;
– підготовка учнів до захисту Вітчизни,
професійної орієнтації молоді до служби у Збройних Силах України та інших
військових формуваннях, визначених чинним законодавством, до захисту життя і
здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки інших людей у надзвичайних
ситуаціях мирного і воєнного часу.
Армія потребує підготовленого резерву і
саме сучасна школа може забезпечити виконання цього завдання. Відповідно до
статті 9 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу»
допризовна підготовка включена до Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти, що реалізується у закладах середньої освіти ІІІ
ступеня. На заняттях з навчального предмета «Захист України» допризовна молодь
формує почуття патріотичної свідомості та національної гідності, отримує
початкову військову підготовку,
З 2018-2019 навчального року набрала
чинності навчальна програма «Захист Вітчизни» для 10-11 класів закладів
загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України підхід до
вивчення предмета.
У навчальній програмі виокремлено такі
наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток»,
«Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та
фінансова грамотність».
Наскрізні змістові лінії відображають
провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у
процесі навчання і виховання учнів, та є засобом інтеграції навчального змісту,
корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування
ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в
життєвих ситуаціях. Також, вагоме місце у зазначеній програмі займають нові
поняття щодо захисту України в умовах нових викликів, зокрема під час ведення
«гібридної війни». Саме критичне мислення та медіаграмотність є тією «зброєю»
громадян, з якою учні мають ознайомитися на уроках навчального предмета «Захист
України» в закладах середньої освіти.
Предмет «Захист України» є обов’язковим
навчальним предметом, який вивчається в закладах загальної середньої освіти
впродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових занять (зборів) і
навчально-тренувальних занять (дівчата).
Оцінювання за навчально-польові заняття (збори) і навчально-тренувальні
заняття (дівчата) здійснюється окремо від семестрових оцінок.
У навчальній програмі передбачано на вивчення предмета
«Захист України»:
− 10-11 класи (рівень стандарту) – 1,5
(інваріантна складова) та 2 години за умови виділення 0,5 годин з варіативної
складової освітньої програми навчального закладу;
− 10-11 класи (профільний рівень) – 5
(інваріантна складова) годин на тиждень.
Відповідно до навчального плану уроки
проводяться: 10 клас –
1,5 години на тиждень упродовж навчального року; 11 класі – 1,5 години на
тиждень упродовж навчального року, та 18 годин відводиться на проведення
навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі,
які можна проводити три дні поспіль, або, якщо немає такої можливості – під час
занять за розкладом закладу освіти до кінця другого семестру.
При тижневому навантаженні дві години на
тиждень: 10 клас та перший семестр 11 класу – 2 години, другий семестр 11 класу
– 1 година на тиждень та 18
годин – на проведення навчально-польових занять (зборів) (програма для юнаків,
тематичний план № 1) і навчально-тренувальні заняття (дівчата, тематичний план
№ 2).
Предмет «Захист України» вивчається
юнаками та дівчатами окремо. Дівчата за їх власним бажанням (особистим
вмотивованим рішенням, у разі згоди батьків, опікунів або піклувальників)
навчаються за програмою для групи юнаків. Юнаки, які за станом здоров’я,
релігійними поглядами (за подання відповідних документів) не можуть вивчати
основи військової справи, навчаються за програмою для групи дівчат. Навчальний
предмет при цьому в обох випадках називається «Захист України» з уточненням
«Основи медичних знань».
Поділ класів на групи юнаків та дівчат
здійснюється незалежно від кількості учнів у класі. Проте, якщо у групі є менше
5 осіб, то учні цієї групи навчаються за індивідуальними навчальними планами.
Навчально-польові заняття (збори) і
навчально-тренувальні заняття проводяться з метою практичного закріплення рівня
знань, умінь та навичок учнів у 11 класі наприкінці навчального року. Трьох
денні (18 годин) навчально-польові заняття (збори) та навчально-тренувальні
заняття проводяться на базах військових частин, військових комісаріатів,
лікувально-оздоровчих установ, базових навчальних закладів та навчальних
закладів. В окремих випадках навчально-польові заняття (збори) допускається
проводити поетапно (з урахуванням поступового вивчення тем або розділів), у
кінці першого семестру або навчального року за рахунок літньої практики (10
клас).
Основною організаційною формою вивчення
предмета «Захист України» у закладах
загальної середньої освіти усіх типів є урок, що проводиться вчителем згідно з
календарно-тематичним плануванням та навчальним планом, складеними відповідно
до навчальної програми.
Заняття з предмета «Захист України» в усіх
закладах загальної середньої освіти рекомендується починати з виконання гімну
України. Обов'язковою умовою для тематичного плану №1 є: шикування, перевірка
готовності класу до уроку і тренування (розминки, стройового тренажу) за
тематикою уроку протягом 3-5 хв.; стосунки між учнями та вчителем, а також
учнів між собою підтримуються на зразок статутних взаємовідносин між
військовослужбовцями Збройних сил України та правоохоронних органів. Для
тематичного плану № 2 заняття організовуються згідно статуту закладу освіти.
Під час навчання предмета «Захист
України», окрім загальних підходів та принципів (науковості, доступності,
достовірності, наочності та ін.), потрібно враховувати те, що молода людина
16-17 років (допризовного віку) отримує перше системне враження про Збройні
сили України (іншу збройні формування) і в цілому про сучасну проблематику
Національної безпеки та оборони нашої держави. Тому, рекомендуємо вчителям
акцентувати увагу учнів саме на такій привабливості предмета, а не на
заучуванні нормативно- правових актів, військових понять та визначень.
Для стимулювання пізнавальної активності
учнів, їх дієвої самостійної діяльності під час уроків тематичного плану №1,
бажано використовувати роботу в групах, схожих до військових формувань,
підрозділів (двійки, трійки, відділення тощо), а під час уроків тематичного
плану № 2 – розширювати діапазон організаційних форм, методів навчання,
способів навчальної взаємодії, які максимально наближають навчальний процес до
реального життя та забезпечують практичну спрямованість навчання для чого
застосовують:
−
вправи
і завдання до них, що створюють передумови для співпраці, активної участі учнів
у процесі навчання;
−
завдання,
що спонукають до діалогу, висловлюванню власних думок, міркувань, позицій,
способів розв’язання проблеми;
−
завдання
творчого характеру, при розв’язанні яких учні виявляють ініціативу,
самостійність, мають право вибору та власної аргументації;
−
завдання,
що спонукають до обміну думками, враженнями, включають спеціально
сконструйовані ситуації вибору та моделюванню життєвих ситуацій.
Сучасні виклики сприяли трансформації
освітнього процесу та формуванню нових освітніх концепцій, серед яких ключовою
стає концепція навчання протягом усього життя. Все більше значення надається
самостійній роботі, рівноправним відносинам між педагогом і учнем. Особливої
актуальності ці зміни набули у зв’язку із необхідністю застосування
дистанційного навчання, досвід якого варто використовувати в перспективі.
Відповідно до
інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України (лист
Міністерства освіти і науки України
від 11.08.2020 № 1/9-430 «Щодо методичних рекомендацій про викладання
навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти
у 2020-2021 навчальному році») обов’язковою
формою одягу для вчителя під час проведення занять з предмета «Захист
України» (програма для юнаків) – військова (форма Збройних формувань України);
форма одягу для учнів під час проведення занять з предмету «Захист України»
(програма для юнаків) – військова (форма Збройних формувань України).
Під час підготовки вчителів до уроків
радимо використовувати спеціальну інформаційно-довідкову вкладку «Захист
України» до журналу «Оборонний вісник», який видається Центром військової
політики та політики безпеки та рекомендований Міністерством освіти і науки України
до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти листом
від 17.08.2016 № 1/9-437.
Безпека під час проведення навчальних
занять із предмета «Захист Вітчизни» забезпечується їх чіткою організацією,
суворим дотриманням заходів, що визначаються статутами, курсом стрільб,
відповідними керівництвами та настановами.
Керівники закладів загальної середньої
освіти зобов’язані вживати заходів щодо попередження загибелі та травмування
учнів, встановлювати необхідні вимоги безпеки під час роботи з озброєнням та
військовою технікою, під час здійснення маршу в район занять, проведення
занять, стрільб, спеціальних занять і робіт, своєчасно доводити ці вимоги до
учнів та добиватися їх суворого виконання.
Перед початком занять керівник закладу загальної
середньої освіти зобов'язаний особисто
впевнитись, що для цього створені безпечні умови, учні засвоїли вимоги безпеки
та мають достатні практичні навички щодо їх виконання.
Відповідальність за дотримання учнями
вимог безпеки на заняттях несуть учителі предмета «Захист України».
Методист з
національно-патріотичної
роботи та
«Захисту Вітчизни» навчально-
методичного
відділу координації освітньої
діяльності та
професійного розвитку
КЗ Сумського
обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти
Н.М. Сукачова
Немає коментарів:
Дописати коментар